כניסה
למערכת
ט.מ.ל
PAYCHECKS
לחץ להרשמה
מרכז ידע
מרכז ידע
12.04.2014

ניהול ידע ארגוני – כל מה שרציתם לדעת על ניהול ידע ארגוני

ניהול ידע ארגוני – כל מה שרציתם לדעת על ניהול ידע ארגוני

מהו ניהול ידע?

למעשה, אין למונח "ניהול ידע" הגדרה אוניברסאלית, בדיוק כפי שאין הסכמה לגבי מה מרכיב את הידע. מסיבה זו, עדיף לחשוב על ניהול ידע בהקשר רחב. בתמציתיות, ניהול ידע הוא התהליך שבאמצעותו ארגונים יוצרים ערך מנכסים אינטלקטואליים ומנכסים מבוססי-ידע.

לעיתים קרובות, יצירת ערך מנכסים שכאלה כרוכה בהסדרה ובארגון של כל מה שהעובדים, השותפים והלקוחות יודעים, כמו גם שיתוף העובדים וחברות אחרות במידע זה. כל זאת, במאמץ לגבש את שיטות העבודה הטובות ביותר.

חשוב לציין שההגדרה לא אומרת מאומה על הטכנולוגיה. אמנם, קל הרבה יותר לנהל ידע באמצעות טכנולוגיה ממוחשבת, אבל טכנולוגיה זו כשלעצמה, אינה ניהול ידע.

נושא ניהול הידע קיבל דחיפות מה בעולם העסקים בארה"ב בשנים האחרונות, כאשר מיליוני בני דור הבייבי בום מתכוננים לפרוש מהעבודה בעשור הקרוב. הידע הרב – שאנשים אלה אגרו בתפקיד, בחברה ובתעשייה, במהלך הקריירה הארוכה שלהם – עוזב יחד איתם. אלא אם כן חברות ינקטו בצעדים שישמרו על התובנות של עובדים אלה.

בנוסף לפרישה המונית זו, גם מגמת מיקור החוץ אילצה מנהלים להתייחס לנושא הסבוך של העברת הידע של העובדים שלהם (שמאבדים את מקום עבודתם בגלל עסקת מיקור החוץ), אל אנשים שיועסקו על ידי חברת הקבלן. זאת, במטרה לבצע מעבר חלק שלא יערער את החברה.

מה מרכיב נכס מבוסס-ידע או ידע אינטלקטואלי?

לא כל מידע הוא בעל ערך. לכן, תלוי איזה מידע נחשב בעיני הארגון כנכס אינטלקטואלי ומבוסס-ידע. באופן כללי, נכסים אלה נופלים לאחת משתי הקטגוריות: ידע מפורש או ידע סמוי.

בידע מפורש כלולים נכסים כגון, פטנטים, סימנים מסחריים, תוכניות עסקיות, מחקר שווקים ורשימת לקוחות. העיקרון הוא שידע מפורש מורכב מכל דבר שיכול להיות מתועד, מוסדר בארכיון, ולעיתים קרובות גם ממוחשב.

הרבה יותר קשה להבין את המושג "ידע סמוי", או ידע מסוג "לדעת איך" שנמצא בראשם של האנשים. האתגר הגלום בידע הסמוי הוא להבין כיצד לזהות, ליצור, לחלוק ולנהל אותו. אמנם, טכנולוגיית מחשב (בצורה של דוא"ל, תוכנות קבוצתיות, מסרונים מידיים וטכנולוגיות דומות אחרות) יכולה לעזור להקל על הפצתו של ידע סמוי. עם זאת, זיהוי ידע סמוי הוא מלכתחילה מכשול רציני עבור רוב הארגונים.

חוץ משימוש בטכנולוגיה, איך עוד ניתן להעביר ידע סמוי?

ישנה גישה שמציעה שצוות פחות מנוסה יתבונן בעבודתו של צוות יותר מנוסה, כדי לצפות בהם ולהבין איך הם ניגשים לביצוע המשימה. גישה זו רואה חשיבות רבה בעבודה משותפת שבה הטירון הוא "בן הטיפוחים" של העובד המומחה. המטרה היא להעמיק את השיח ולגבש את העברת הידע.

גישה נוספת מציעה פתרון בעיות משותף למומחה ולטירון. מאחר שאנשים בדרך כלל לא מודעים לאופן שבו הם ניגשים לבעיות או בדרך שבה הם עושים את עבודתם. לכן, לא ניתן ליצור הוראות אוטומטיות שידריכו צעד אחר צעד את הטירון כך שיעשה מה שהמומחה עושה. כאשר הם יעבדו על הפרויקט כתף אל כתף, הגישה של המומחה תצא לאור. גישה זו היא פחות פסיבית מהגישה הראשונה כי המומחה והטירון עובדים יחדיו על המשימה.





צור קשר
נשמח לעמוד לשרותך | 03-7552500